Gårdens fasiliteter

Hovedhuset på Lunde er familiens privatbolig, og i røkterboligen rett over tunet bor de stallansatte.

Vi har et koselig leilighetskompleks på ca. 100 m3 i driftsbygningene. Denne leiligheten er hovedbase for bespisning og opphold under rideleirene, samt avlastningshelger og weekendkurs resten av året. Her finner du kjøkken, spisestue, stue/oppholdsrom, tre soverom med to til seks sengeplasser, WC, dusj og vaskemaskin. Det er også en sideleilighet med fire soverom på to-fire senger, WC, og to dusjrom. Vi har dyner, puter, sengetøy og håndklær til alle senger, så det er ikke nødvendig for deg å ta med deg noe av dette når du kommer til oss!

I hovedleiligheten har vi TV med DVD-spiller og Nintendo Wii, samt spill og filmer til disse, to store bokhyller med alt fra Wendy-blader og Donald-pockets til hestebøker og romaner, tegnesaker, kort- og brettspill, lego, lydbøker og musikk,. Vi har også innendørs bordtennisbord og et fullt utstyrt trimrom. I tillegg har vi utstyr til diverse uteaktiviteter, som boccia, badminton, crockett, tennis og kanonball m.m..

Stallen er delt inn i to store avdelinger og har 35 boksplasser til hest og ponni. I stallavdelingene finner du to salrom, redskapsrom, fôrrom, høyloft, garasjer, lager, to toaletter og et oppholdsrom med spise- og sitteplasser til et tyvetalls personer. Her har vi også kioskautomat som aksepterer mynt, så det er mulig å kjøpe seg drikke og noe godt å spise.

En ridebutikk er også tilgjengelig på gården, hvor du har mulighet til å kjøpe heste- og rideutstyr, gensere og t-skjorter med rideskolens logo, pennetegninger og malerier med hestemotiv, og også iskrem og brus om sommeren. Varer kan tas inn på bestilling. Ridebutikken er hovedsakelig åpen i leirtiden.

Under ridebutikken finner du en smådyrsavdeling. Her bor det kaniner, vaktler, undulater og sebrafinker, som du kan være med og stelle når du er hos oss. Minigrisen Grande bor i sitt eget hus ved beitene, og katter, moskusender, høns og to haner går også løs på gården om dagen og bor i stallen om natten. I tillegg kommer du til å møte på familiens hund Zorro, en ivrig papillon med godt gemytt. Alle dyrene våre er glade i stell og kos.

Ridemessig befinner det seg én innendørs ridehall på 20 x 42m og to store utebaner på henholdsvis 20 x 40m og 35 x 70m på gården. Disse brukes i hovedsak til ride- og hesteaktivitet, men vi holder ofte på med ballaktiviteter, badminton, trening og lek på dem når det ikke er hester tilstede.

Her er ikke dårlig vær noe problem under utendørsaktiviteter, for vi kan alltid gå inn i hallen og fortsette under tak.Vi har fine skogsområder på og utenfor gården, som er godt egnet til turer for to- og firbente, samt store jorder med god beiteplass. Her er det også flere hager, samt en eplehage med fine klatretrær, drivhus, grønnsakshage, og elv med egen båtplass.

Her skal det oppgraderes, men for tiden får vi låne nabobondens flytebrygge, slik at vi kan ta en dypp i naturskjønne Vestfosselva på varme dager. Her kan vi også dra rett ut på kanoturer til Fiskumvannet og Eikern fra egen grunn.

På varme dager kan man også benytte seg av vårt utendørs svømmebasseng på 5x10m, med koselig sittegrupper og solplasser rundt. Ingen får ferdes ned til bassengområdet uten svømmedyktig voksenperson til å passe på.For de fotballglade er det en fotballøkke å finne rett utenfor gården.Hvis du har med deg yngre barn har vi også to barnehager som nærmeste nabo, hvor uteområdene kan benyttes utenfor barnehagetid.