Gårdens historie

Lunde Gård Nordre, en ærverdig herregård som tidligere var direktørgården til Vestfoss Cellulosefabrikk, kom inn i familiens eie i 1969.

Familien Kirksæther, som besto av Brit og Alf med tre barn, flyttet inn med 20 hunder, masse sau og noen høner. Her var det godt om plass inne og ute til en aktiv familie med et rikt dyreliv.

I 1970 ble Kirksæthers Rideskole etablert med seks hester. Rud Gård på Skollenborg ble overtatt til forpaktning og to år senere kom Kirksæthers Rideleir i gang der oppe. Deretter ble det bygget et stort hønseri i låven på Lunde med plass til 6500 høns til eggproduksjon.

Stadig flere hester og dyr kom til gårds. På den mest aktive tiden hadde rideskolen 300 elever i uken og rideleirene hadde 45-50 deltagere ukentlig i sommer- og påskeferien. 60 hester, i hovedsak islandshester, var nå i familiens eie. Rideleirdeltagerne bodde på leirgården, én til to uker av gangen, gjennom hele ferien. Det var en stor ledergruppe i gang, som underviste, ledet stallarbeid, laget mat, serverte, aktiviserte deltagerne og tok godt vare på både to- og firbente på gården.

Det var også stor aktivitet i helgene med weekendkurs for deltagere med og uten handikap.

Kundene våre kom fra hele landet, og noen også fra utlandet. Hele familien var involvert i gård, rideskole og leirdrift. Praktikanter har i mange år fått god opplæring og erfaring på gården, og utdannelse av lærlinger i hestefaget er vi fortsatt i gang med, noe vi har vært siden oppstarten av faget. Vi har fulgt alle lærlingene våre fram til fagbrev, som de alle har bestått.

I 2003 flyttet eldstedatteren Wenche, med familie, hjem til Lunde Gård og "storfamilien", og tok

over gård, rideskole og leirdrift. Rideleiren ble flyttet til Lunde Gård året etter. Wenche med familie bor i generasjonsbolig i hovedhuset.

I dag har vi 7 hester og ponnier på gården, hund og katt.

I dag har vi 26 sengeplasser, fordelt på to leiligheter på gården.